maandag 13 januari 2020

Vervolg marketing mix

In 2011 heb ik heel stoer een begin gemaakt met dit blog en met het beschrijven van marketing tips voor startende ontwerpers. Niet zo stoer was, dat ik midden in de beschrijving van de marketing mix ben gestopt. Life happened, denk ik. Ik weet het niet meer. Het goede voornemen om weer verder te schrijven is inmiddels aangewakkerd (dankjewel Marcella!). Let's continue!

Nog even een korte herhaling van wat marketing is:

"Marketing is een combinatie van activiteiten als marktonderzoek, productontwikkeling, distributie, prijsstelling, adverteren en persoonlijke benadering. Dit alles bedoeld om de behoeften van de consument te signaleren, erop in te haken en erin te voorzien enerzijds. En anderzijds de doelstellingen van het bedrijf te verwezenlijken."


De kernbegrippen van marketing zijn: behoeften, wensen en vraag; goederen en diensten; waardebeleving, tevredenheid en kwaliteit; ruil, transacties en relaties; en markten.

Voor interieur ontwerpers zijn 'consumenten' de gebruikers van ruimtes in woningen en bedrijven. Zij hebben behoefte aan een bepaalde indeling en inrichting van deze ruimtes zodat het gebruik van deze ruimtes optimaal voor hen is. Een optimaal gebruik van ruimtes door gebruikers is van invloed op een groot aantal persoonlijke factoren: gezondheid, geluk, veerkracht.

De combinatie van marketinginstrumenten wordt marketing mix genoemd. De mix bestaat (oorspronkelijk) uit 4 p's, later zijn er daar een aantal aan toegevoegd.

Voor ontwerpers ziet de mix er anders uit dan voor bedrijven die consumenten producten verkopen. Denk voor ontwerpers aan de onderstaande indeling:

Product: wat verkoop ik precies? 
Prijs: wat is de prijs die ik daarvoor vraag?
Plaats: wat is de regio waarin ik mijn activiteiten plaats?
Promotie: hoe breng ik mijn activiteiten in de spotlights?

Persoonlijke verkoop: aangezien jij een dienst verkoopt, is deze P een hele belangrijke.

Laten we in de volgende posts gaan kijken wat voor wijsheden ik er allemaal over kan vertellen. 

1 opmerking:

Peter Christopher zei

Elke man die relatieproblemen kan oplossen is een Mini God, Lord Bubuza is een god op aarde. Hij heeft mijn tranen weggeveegd door mijn gescheiden huwelijk te herstellen, mijn vrouw kwam op een dag naar me toe en zei dat ze moest scheiden, ze zei dat ze verliefd was op iemand anders en het huwelijk beu was. ze vroeg een scheiding aan en we verlieten elkaar, maar ik kon niet slapen, eten of drinken, ik was diepbedroefd en begon online hulp te zoeken, ik zag verschillende getuigenissen van mensen die Lord Bubuza waardeerden voor het helpen van hen bij het herstellen van hun relatie, dus nam ik contact op Lord Bubuza op WHATSAPP: +1 505 569 0396, ik vertelde hem mijn problemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering. Hij zei dat mijn vrouw binnen 12 tot 16 uur na het uitspreken van de spreuk terug zal komen bedelen. Ik geef zijn eis en deed wat hij me opdroeg. Ik was geschokt toen mijn vrouw huilend kwam en me op haar knieƫn smeekte om te vergeven en haar terug te accepteren. Lord Bubuza is een man van zijn woord neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp:: +1 505 569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com

Kleurenverrassing 4