maandag 13 januari 2020

Marketing mix

De P van Product

De basis van je bedrijf: je product. Ik heb er al vanalles over geschreven. Kijk daarvoor even in de Labels, bij product en je vindt er een aantal posts.

Wat ook nog een fraaie manier is om naar je product te kijken is de volgende:

Wat verkoop je eigenlijk echt? Verkoop je moodboards? Plattegronden? Slimme indelingen? Boodschappenlijstjes met accessoires? Neee... je verkoopt iets anders.

Een voorbeeld: Een marketing man bij Max Factor, make up verwoordde het prachtig: "Wij verkopen geen make up, wij verkopen hoop."

Een auto verkoper verkoopt status en veiligheid. Een bakker verkoopt energie.
Nu jij. Wat verkoop jij?

Waarom deze oefening? Om je bewust te laten worden van de achterliggende gedachte achter een interieurontwerp. Als je kunt definiƫren wat deze is, dan ga je anders over je product denken en praten. Dan kun je daar in je communicatie boodschap de nadruk op leggen. In plaats van "Koop dit boek over kabouters! Nu maar 10 euro!" Kun je een diepere boodschap maken "Leer van deze kabouter om je kindje lekker te laten slapen." Dat komt anders binnen bij je klanten. Je verschuift daarmee de aandacht van jouw product naar de behoefte die je klanten hebben. Je denkt daarbij aan hen in plaats van aan jouw omzet. En dan ben je op het juiste punt belandt om met je volle aandacht te beginnen aan een ontwerp.

Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4