vrijdag 17 januari 2020

Marketing mix

De P van Promotie: 3. Portfolio

Nu je een naam en een logo hebt is het tijd geworden om aan de wereld te laten zien wat er allemaal voor moois achter deze twee schuil gaat: jouw werk. Jouw ontwerpen en jouw ideeën.

Om je klanten daar een beeld van te kunnen geven is het portfolio een prachtig instrument. Een portfolio is een map, maar kan ook een digitaal bestand zijn, waar jouw uitgewerkte ontwerpen in zitten. Als je bij klanten bent kun je door deze map bladeren om hen een beeld te geven van wat ze van jou kunnen verwachten. Je kunt de inhoud ook gebruiken voor je website.

Aangezien jij een dienst verkoopt, kunnen mensen vooraf niet zien wat ze precies van je kopen. Daarom is het goed om ze alvast een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten.

Je verzamelt voor je portfolio je beste ontwerpen: tekeningen, teksten, presentaties, moodboards. Voor een tastbaar pf doe je deze in een fraaie A3 presentatie map met doorschijnende pockets erin.

Tips:

  • Gebruik je huiswerk ontwerpen van de opleiding als start voor je pf.
  • Stel je hebt even geen opdrachten lopen, gebruik deze tijd dan om ontwerpen en moodboards te maken als vulling voor je pf.
  • Laat liefst originele tekeningen zien, die spreken het meeste aan. 
  • Of zorg voor haarscherpe kopieën.
  • Voor- en Na situaties zijn dankbare onderwerpen. Zorg daarbij voor goede foto's.
  • Vraag wel toestemming aan je klanten als je persoonlijke zaken wilt opnemen in je pf. Pas je ontwerpen eventueel een beetje aan zodat de klanten anoniem kan blijven.
  • Laat op iedere bladzijde je naam en logo terug komen. Dat bevordert de herkenning.
  • Gebruik overal hetzelfde lettertype voor je teksten.

Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4