donderdag 3 november 2011

Marketingtips voor beginnende ontwerpers 11

Je strategie ga je tot leven roepen met de hulp van de marketing mix. Dat is een mix van een aantal tactieken.
De marketing mix bestaat uit een harmonieuze combinatie van de invulling van de 4 P's: product, plaats, prijs en promotie. Nou ben ik opgegroeid met Philip Kotler, een zeer belangrijk persoon voor de ontwikkeling van marketing door de jaren heen. Hij publiceerde over deze 4 P's, die ontworpen zijn door Professor Jerry McCarthy in 1960. Kotler stelde dat de P's tactische middelen zijn, voorafgegaan door strategische beslissingen over segmentering, doelgroepbepaling en positionering.

Inmiddels gaan er geluiden dat deze benadering achterhaald is en niet meer van deze tijd. Daar ga ik niet in mee, de invulling kun je geheel van deze tijd maken en de p's zijn een prachtige leidraad in je marketing plan. Ik ben het wel eens met de geluiden om er eentje aan toe te voegen, de P van persoonlijke verkoop. Heel belangrijk in het ontwerpers vak, want je verkoopt niet alleen je ontwerpen maar zeker ook jezelf.

Het ontbreekt mij nu even aan tijd om al uitgebreid in te gaan op alle P's, maar ik zou je willen vragen alvast eens na te denken over wat iedere P zou kunnen inhouden. In het algemeen, maar zeker ook voor jouw bedrijf. Vanaf volgende week zal ik de P's bespreken. En hoe je ze op elkaar zou kunnen afstemmen zodat het een super mix wordt.

Rest me nog je een fijn aankomend weekend te wensen!


Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4