Je weet nu dus waar je naar toe wilt (doel) en wat je instrumenten zijn. Nu is het tijd om te gaan bepalen hoe je met de aanwezige ingrediƫnten, jouw einddoel kunt behalen. Dat is je strategie. Elk doel kan op verschillende manieren worden nagestreefd. In de strategie bepaal je de efficiƫntste manier waarop.
Een strategie is een overkoepelende manier van werken en marktbenadering, die ervoor zorgt dat jij je doel haalt. Hiervoor zet je de marketing mix in, als tactiek, deze volgt in tip 11. Probeer een korte beschrijving te maken van je basis strategie. Hiernavolgend gaan we hem verder inrichten. Bijvoorbeeld: ik ga ervoor zorgen dat gezinnen in mijn regio comfortabel en veilig kunnen wonen.
Het volgende stukje tekst verduidelijkt het wellicht. Het komt van www.karelgeenen.nl .
Ik kwam laatst een mooie vergelijking tegen. Stel je eens voor dat je op jacht bent. Je staat midden in het bos met een geweer in je hand. Zonder een marketing strategie schiet je op elk blaadje wat door de wind beweegt.
Je marketing strategie bepaalt of je op fazanten of op konijnen moet schieten. Je strategie bepaalt niet alleen waar je op moet schieten, het bepaalt ook wanneer je het geweer aan je schouder moet leggen en de trekker moet overhalen.
In deze vergelijking zit meer informatie dan je denkt. Jaag je bijvoorbeeld op ijsberen dan zul je in de Biesbos weinig kans van slagen hebben.
Je moet er niet alleen op letten waar je gaat jagen, je zult ook moeten bepalen waarmee je gaat jagen. Niet elk geweer is geschikt om een ijsbeer mee neer te schieten.
Wanneer je nog nooit hebt gejaagd (houden zo!) dan moet je weten dat het richten bepaalt of dat je het doel zal raken. Is de kijker op je geweer niet goed afgesteld dan kun je nog zo goed richten en kan het geweer nog zo goed werken, je zult altijd missen.
Wanneer je marketing strategie ervoor zorgt dat het geweer goed werkt en de kijker goed is afgesteld is de kans van slagen vele malen groter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten