zondag 13 november 2011

Marketing definitie en oker geel

Kotler geeft de volgende definitie van marketing:
Marketing is het leveren van klant tevredenheid op een winstgevende manier. Het doel van marketing is om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.

Marketing is daarvoor een combinatie van veel activiteiten: marktonderzoek, productontwikkeling, distributie, prijsstelling, adverteren en persoonlijke benadering. Dit alles bedoeld om de behoeften van de consument te signaleren, erop in te haken en erin te voorzien enerzijds. En anderzijds de doelstellingen van het bedrijf te verwezenlijken.

De kernbegrippen van marketing zijn: behoeften, wensen en vraag; goederen en diensten; waardebeleving, tevredenheid en kwaliteit; ruil, transacties en relaties; en markten.

De vraag en wens van de klant wordt ook wel aangewakkerd. Zo werd ik me laatst bewust van het feit dat ik vond dat er te weinig oker geel in huis was. Hoe kwam ik daar dan toch ineens aan?? Was een beetje hetzelfde toen we in dit huis trokken, toen wilde ik overal bloemen prints is huis. Waar kwam dat vandaan? Omdat ik momenteel nogal in een analyserende stemming ben, ben ik gaan zoeken naar de oorzaak van mijn oker-wens. Die was snel gevonden. Hij lag in een stapel tijdschriften die ik van een vriendin had gekregen. In een Ariadne At Home was de kleur geel heel subtiel op bijna iedere pagina gezet. Hij werd gebruikt voor accessoires, voor kleding en voor kleine illustraties. Prachtig, met antraciet als tegen kleur zodat het oker er geweldig uit knalde. Daarnaast kwam de kleur op eenzelfde manier terug in een Libelle. En zeer waarschijnlijk door deze reportages geïnspireerd sta ik momenteel een schilderij te maken met een oker gele achtergrond..... ik bedoel maar, je kunt op zoek naar de vraag van de klant (en dat moet je zeker doen!), maar je kunt wellicht ook vraag creëren.

Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4