donderdag 17 november 2011

Marketing tips voor beginnende ontwerpers 13

De P van Product, vervolg

Als ontwerper lever jij een dienst aan je klant, geen tastbaar product als bv een broodrooster. "Een dienst is een ontastbare en relatief snel vergankelijke activiteit, waarbij tijdens de interactieve consumptie directe behoeftebevrediging centraal staat en er geen materiƫle bezitsvorming optreedt." (Kotler)
Een dienst is ontastbaar, immaterieel. Klanten kunnen ze niet vasthouden, ruiken, bekijken enz enz. Dit maakt de aankoper onzeker, want hij moet vertrouwen hebben in wat hij wel ziet van de ontwerper. Zoals bijvoorbeeld de ontwerper zelf, de presentatie materialen, de prijs. Als ontwerper heb je de uitdaging om jouw product zo tastbaar mogelijk te maken, waardoor je klant overtuigd wordt. En vaak is het zo dat als je 1 tevreden klant hebt, dat deze dan zorgt voor mond-tot-mond reclame. Dat werkt in dit vak heel sterk!!

Een andere eigenschap van een dienst is dat deze onscheidbaar is van de dienstverlener. De persoonlijkheid van de ontwerper speelt dus een rol. Het is heel belangrijk dat de ontwerper goede contactuele eigenschappen heeft, die bijdragen aan de uitkomst van de interactie en de tevredenheid van de klant.

Tevreden klanten krijg je door je werk met aandacht uit te voeren, zoals al eerder beschreven. Wat ook goed werkt is je dienst te laten draaien rondom jouw unieke talent. Iedereen heeft een uniek talent en als je  je werkzaamheden daaromheen bouwt, dan werk je met passie. Ennnn... werk je met passie, dan stralen je ogen, ben je vrolijk en vol zelfvertrouwen, knallen je ontwerpen van het papier, ben je pro actief en niet bang voor concurrenten, neem je de tijd voor een ontwerp en ben je het stralende middelpunt in je bedrijf. Dat kan niemand weerstaan!!

Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4