dinsdag 14 januari 2020

Marketing mix

De P van Promotie: 1. Bedrijfsnaam

Dit is zo'n leuk onderdeel! Hier begin je al met enorm veel creatieve ideeën en brainstorm sessies. Want: wat is een goede naam voor je ontwerp bureau?

Je kunt hierbij een aantal overwegingen maken. Alle opties zijn goed, als ze maar bij jou passen en als jij jezelf er maar in herkent.



  • Je kunt je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken. Jij bent tenslotte je bureau en je ontwerpen zijn helemaal persoonlijk door jou gemaakt. Hiermee leg je een directe link van je werk naar je persoon. Kijk bijvoorbeeld naar Jan des Bouvrie, Marcel Wolterinck, Cristy Brandriet. Vaak zie je nog een vermelding als Binnenhuisarchitect of Interieurontwerper erbij staan. Dat zorgt voor meer directe duidelijkheid van de werkzaamheden.
  • Je kunt een naam verzinnen waar de werkzaamheden uit blijken: Huisraad. Bureau Binnenshuis. Onder de Panne. Woonwens. Kamervragen. Er zijn hier enorm veel geweldige woorden in te zetten. Ga er lekker voor zitten, met wat melige mensen die mee willen denken en begin te brainstormen. Schrijf alles op wat jullie bedenken. Je zult zien dat er iets gaafs uit komt.
  • Je kunt een naam gebruiken die niets laat zien van je werk maar die wel pakkend is. Ik gebruik bijvoorbeeld Studio IK. De IK komt uit mijn naam, maar verder is er weinig te zien van mijn activiteiten. Hierboven Studio Marietje is er ook zo eentje. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik meerdere werkzaamheden doe en omdat ik het een geweldige vondst vond om zo mijn initialen te gebruiken. Er is soms wat extra uitleg nodig bij deze naam, maar dat vind ik niet erg.
  • Je kunt je verdiepen in de eigenschappen van een naam die het goed doet in de zoekmachines of in het alfabet.

Maak de naam pakkend, kort maar krachtig, ritmisch. Zorg dat hij niet te moeilijk te schrijven en te onthouden is. 

De KvK heeft goede tips in deze link.


Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4