De ontwerpen die je maakt, maak je voor bewoners van huizen, gebruikers van ruimten. Dit zijn je klanten.
Klanten zijn er in vele verschillende soorten en maten. Zo is daar de alleenstaande man van rond de 40, maar ook het jonge gezin, de student, het oudere echtpaar en ga nog maar even door. Klanten kun je indelen in groepen, dit noemen we in marketing termen segmenten. Als je je klanten indeelt in groepen en bepaald voor welke groepen je wilt werken, ben je aan het segmenteren. Dit is een aanrader omdat je daar je product en je promotie dan op aan kunt passen. En dat verhoogt de kans op succes weer.
Als je alle klanten op dezelfde wijze gaat benaderen dan schiet je als het ware met losse flodders. De kans op raak schieten is dan meer geluk dan wijsheid. Als je een paar of zelfs maar 1 doelgroep selecteert en daar al je activiteiten op richt, dan schiet je met scherp.
Tip 7 is dus: Bepaal je doelgroep, de groep mensen waar jij voor wilt werken. En ga dan op zoek naar hun kenmerken: hoe oud zijn ze? hoe leven ze? waar wonen? wat lezen ze, wat eten ze, waar werken ze? enz enz. Alleen dan, dus als je je klant van binnen en buiten leert kennen, kun je een product maken dat zij willen kopen.
Jouw producten zijn voor klanten, die maak je voor hen. Zij willen die producten natuurlijk alleen aanschaffen als de producten in een behoefte voorzien. Stem al je activiteiten af op de wensen van je doelgroep.
Als docent van interieurvakken bij NTI krijg ik veel vragen. Een aantal daarvan vind je beantwoord in dit blog. Ook laat ik projecten, interessante boeken en andere fijne vondsten langskomen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
Hieronder in een aantal foto's een makkelijke manier om een basisplattegrond te tekenen. Benodigdheden: Millimeter papier Calquepapi...
-
Millimeter papier is erg fijn om te gebruiken voor je plattegronden. Je kunt afmetingen goed weergeven en de vele lijntjes helpende b...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten