Je hebt al wel gemerkt dat in mijn tips veel vragen staan. Je wordt steeds aangezet tot onderzoek. Dat heeft een reden: alleen op een goede basis kun je een bedrijf bouwen. Deze basis bouw je zelf, met alle informatie die verstopt ligt in de markt en in jezelf.
Je hebt in de voorgaande tips al behoorlijk wat informatie verzameld. Nu ga ik je weer een vraag stellen, hiervan ligt het antwoord verstopt in jezelf: wat is het doel van je bedrijfsactiviteit? Wat wil je bereiken met je bedrijf?
Een doel maakt al je acties meetbaar en zorgt ervoor dat je op jouw eigen gekozen pad blijft.
Je kunt je doelstelling op verschillende manieren omschrijven:
* je basisgedachte achter je bedrijf: ik wil klassieke interieurs ontwerpen omdat dat mijn passie is.
* je missie: ik wil mensen helpen comfortabel te kunnen wonen.
* je toekomstbeeld: over 5 jaar wil ik een goedlopend bureau hebben met 5 medewerkers.
Deze doelstellingen kun je in meetpunten vastleggen:
1. het aantal uren dat je wilt werken
2. het aantal nieuwe opdrachten per maand
3. het aantal te verdienen euro's per maand
4. het aantal klanten waar je voor wilt werken
... en zo zijn er nog meer te bedenken.
Ieder doel heeft zo zijn eigen uitwerking op het bedrijfsplan. Als je over 5 jaar een eigen bureau wilt hebben met 5 medewerkers zul je andere acties ondernemen dan wanneer je doel is dat je dit werk doet omdat je het leuk vindt en het je de mogelijkheid geeft thuis te werken.
Als docent van interieurvakken bij NTI krijg ik veel vragen. Een aantal daarvan vind je beantwoord in dit blog. Ook laat ik projecten, interessante boeken en andere fijne vondsten langskomen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
Hieronder in een aantal foto's een makkelijke manier om een basisplattegrond te tekenen. Benodigdheden: Millimeter papier Calquepapi...
-
Millimeter papier is erg fijn om te gebruiken voor je plattegronden. Je kunt afmetingen goed weergeven en de vele lijntjes helpende b...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten