zondag 23 oktober 2011

Marketing tips voor beginnende ontwerpers 5

Maak eens een SWOT analyse van je bedrijf. Een wat?? Kort gezegd is dit een analyse van jouw bedrijfssituatie. Je zet een aantal zaken naast elkaar en ziet dan ineens kraak helder bepaalde conclusies.

De analyse bestaat uit het opschrijven van je sterke en zwakke punten. Dit zijn interne punten en hebben betrekking op jou als ontwerper. Bijvoorbeeld een sterk punt kan zijn dat je prachtige plattegronden kunt maken. Een zwak punt kan zijn dat je moeite hebt met het echte verkopen. De sterke punten kunnen uitmonden in je onderscheidend vermogen (zie tip 4). De zwakke punten zijn punten waar je nog aan kunt werken.

Daarnaast kijk je naar externe factoren: de kansen en bedreigingen in de markt, in je omgeving. Dit zijn dingen waar jij geen directe invloed op uit kunt oefenen. Bijvoorbeeld demografische factoren, de economische crisis, de vergrijzing enz. enz. Hiervoor zul je marktonderzoek moeten doen. Dat kan op meerdere manieren: via internet, kranten, boeken, gesprekken met mensen uit het vak. Bekijk deze materie breed zodat je een goed beeld krijgt van je kansen.

Zet al deze punten in een kwadrant: linksboven de S, strengths, rechtsboven de W, weaknesses.
Linksonder de O, opportunities en rechtsonder de T, threats. Zorg dat je er van allemaal een aantal hebt. Denk er goed over na, het hoeft niet in 5 minuten af. Laat dan alle punten op je inwerken. Welke wegen zwaarder dan anderen? Waar liggen je prioriteiten? Je zult nu in staat zijn conclusies te trekken waaruit je marketing-actieplan voort kan komen. Bijvoorbeeld: "Omdat mijn sterkte duidelijk ligt in het ontwerpen van klassieke woonkamers zal ik me daar op gaan concentreren. Daarvoor zal ik wel gaan werken aan het verbeteren mijn tekenvaardigheden. Aangezien de promotionele kansen toegenomen zijn dmv internet ga ik me verdiepen in de social media. Daarbij zal ik de nadruk leggen op samenwerking met makelaars om de crisis enigszins het hoofd te kunnen bieden."
Zo zijn er ineens een aantal actiepunten ontstaan, die je gaan helpen om je marketing mix in te vullen. Over deze mix later meer.

Geen opmerkingen:

Kleurenverrassing 4